søndag den 19. januar 2014

Smukt håndklæde...

har nu set dagens lys:


Det hele startede med, at jeg så dette skønne håndklæde, og faldt pladask for ideen om at lave et par oldemorsfirkanter nederst som et smukt mønster. Tak for den ide.

Jeg har hæklet på nål 2,5, og det har taget et par aftener at lave. Mønsteret på firkanterne har jeg fundet i min hellige bog, som jeg vist efterhånden har fået vist en del gange (men den er så god, at den tåler endnu engang reklame). Har du den ikke i samlingen, så er den altså et must:
Jeg valgte et design og fremstillede derefter de 3 firkanter. Jeg måtte snyde lidt, for at få mønsteret til at gå op, så jeg kunne hækle videre bagefter, og det resultat, er jeg blevet ret godt tilfreds med, men hvis du kigger rigtig godt efter, så vil du kunne se, at der er 5 stangmasker nogle steder i den cerisefarvede kant, og det var fordi, den hvide kant, jeg så efterfølgende har puttet på skulle have været anderledes, men jeg ville have den hvide, for jeg havde besluttet mig for at sy firkanterne smukt sammen, så der ikke opstod nogen synlig samling.
Cerise og turkis er garn fra Sandnes, og den råhvide er Safran fra Drops.
Kanten har du her:
Start med en luftmaske. Spring efterefter 3 masker over og lav 5 stangmasker i næste kantmaske. Spring nu til 3. kantmaske og lav en enkelt fastmaske. Spring nu igen 3 masker over og nu er det så igen stangmasker.
Mønsteret er let et tilpasse, hvis maskeantallet ikke helt går op, og nogle gange springer jeg kun 2 masker over, og du kan slet ikke se forskellen.

Jeg har lige pt. gang i hele lydbogsserien om Erik Menneskesøn, og det falder jo dejligt sammen med mine strikke og hækleprojekter.
Hvis du aldrig har fået læst/hørt den, så er det en overraskende god repetition af sagn og myter om de gamle nordiske guder, og med undtagelse af 2'eren, så er serien rigtig fint skrevet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar