søndag den 9. juni 2013

Sutsko i dominostrik

Kender du til dominostrik? Det er en teknik, hvor du slår et ulige antal masker op og så på hver anden række indtager 2 masker i midten af rækken, for at du så til sidst har strikket en firkant med en pæn linje i midten.
Jeg tror, at det er Vivian Høxbro, der er den mest kendte dominostrikker herhjemme (og hun er vist på vej på pension). Jeg har aldrig haft fornøjelsen af et kursus hos hende, men min gode kollega Bente, har i stedet lært mig teknikken, og det er også fra hende, at jeg har fået opskriften på disse skønne sutsko.


Her ses det færdige resultat. Sutskoene var oprigtigt tiltænkt mig selv, men jeg kom til at vaske dem for længe, så nu bliver de i stedet til min yngste datter med en størrelse 33-34.

Men her ser du en billedserie på hvorledes sutskoene så ud før vask.




Du kan lave dem i mange forskellige udgaver, og brug af restegarn er en fantastisk mulighed til disse projekter. Jeg bruger som regel Lima-garn og strikker på pinde 5.

Til en størrelse 38 opslår jeg 37 masker. 1. pind er vrang.
Herefter fortsætter jeg med indtagning på alle retsiderne (altså hver 2. pind).
Indtagningerne ligger i midten af hver pind. Det betyder altså, at du første gang skal strikke 17m, tage 1m løst af, strik 2m sm og herefter løfte den løse maske henover.
På næste retpind strikker du 16m og gentager.
Alle pinde strikkes retstrikning.
Ternene strikkes sammen ved at tage 37 masker op i næste tern og så starte herfra. Start altid med at tage den første maske løst af, og strik altid sidste maske vrang - på ALLE pinde.

Sådan sættes ternene sammen.

Og her afslutningsvis mine snart nedslidte sutter, som jeg har været meget glad for. Som du kan se, kan de også bare strikkes i en farve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar