fredag den 17. januar 2014

Mundservietter

I julen skrev jeg om min forelskelse i den lækre bomuldsgarn fra Sandnes, og nu har jeg så virkelig fået leget med garnet og lavet hele 7 forskellige mundservietter. (Halvdelen er af Brugsens Id-garn)
De kan jo bruges, som man har lyst, men min tanke var nu, at det var som søde mundservietter til gæster serveret med en kop te i skønne tekrus fra Kamma og en nybagt muffin. Men som vaskeklude eller karklude, er de også rigtig fine, jeg foretrækker nu bare, at de har samme funktion altid :-)

Servietterne er meget lette at lave, og når først der er slået masker op, så kører det bare derudad.
Opskrift:
Slå 50 masker op med strikkeopslagning på pind 3,5.
Strik dobbelt perlestrik. (1.+2. p: 2r + 2vr, 3.+4. p: 2vr + 2r)
Fortsæt til passende størrelse. Alle mine servietter har 33 felter (dvs. 66 pinde ink. opslagnings- og aflukningskanten), og de måler ca. 25x 30 cm.
Kanten kaldes en takkekant, og den hækles med nål 2,5.
Start med 3 luftmasker, lav derefter 3 stangmaster i samme maske som de 3 luftmasker. Spring så til 3. maske og gentag nu hele vejen rundt. Afslut med en kædemaske og hæft tråden. Let og meget sødt.

Nu vil jeg have brugt den garn op, jeg har købt i Brugsen. (Desværre er det nok et langvarigt projekt), for alle uden undtagelse, der har mærket på to forskellige klude udpeger Sandnes, som den blødeste og lækreste. Jeg ved også fra nogle ældre mundservietter, at der ikke går lang tid, før Brugsens klude falmer, så det skal altså ud herfra.
Jeg har oprettet en lille butik på Amio, og her vil jeg forsøge, om jeg kan sælge mig lidt ud af nogle projekter. Lige pt. er der kun disse klude, for jeg når aldrig at strikke mig til store bunker, for tingene forsvinder som gaver, før jeg får set mig om, men det er da en start.

Her lidt nærbilleder af de enkelte klude:
Turkis med cerise kant. (Sandnes)
Lilla med turkis kant. (Id-garn)
Cerise med lime kant. (Sandnes)
Lime med mørk grøn kant. (Id-garn)
Mørk grøn med cerise kant. (Sandnes)
Orange med lilla kant. (Id-garn)
Cerise med orange kant. (Id-garn)

Så er du interesseret, så kig ind på Amio.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar