onsdag den 23. april 2014

Humlebi...

Min mand havde fødselsdag her i marts, og derfor var der selvfølgelig en god undskyldning for at få lavet en ny hue til ham.


Jeg havde set mig lidt om på nettet, for jeg ville finde på en ny model og ikke bare den sædvanelige med rundt og rundt og så indtagninger...

Derfor blev jeg inspireret til at strikke den således:

Jeg har brugt strømpepinde størrelse 6, og så har jeg strikket med 3 tråde af almindeligt arwetta-strømpegarn. (Jeg havde lidt travlt, og denne hue kan laves på en aften eller to)
Først slår man simpelthen et passende antal masker op. Her 86. De første 4-5 cm er strikket på pinde 4, og det er blevet ret godt.




Når huen så har en passende længde, så lukker man af med tre pinde. Husk først at vende huen om, så du lukker af på vrangsiden af arbejdet.

Dvs. du sætter alle maskerne på 2 pinde, så strikker du en maske fra hver pind sammen som mønsteret viser (her 1r+ 1vr) og lukker af almindeligt ved at trække den bagerste maske over den næstbagerste. Sådan fortsættes og du har herefter et rør lukket i den ene ende.

Denne ende afklippes, så du har en forholdsvis lang tråd, for nu skal du så sy denne sammen som du kan se på billedet her: (det er stadig vrangsiden af huen)
Og vupti, når man vender huen om har man fået et smart og friskt look :-)

Jeg blev inspireret fra youtube af denne video. Den er lang, og hun strikker langsomt, men hvis du spoler frem til 9. minut, så ser du afslutningen med de tre pinde.

2 kommentarer: