torsdag den 6. marts 2014

Tæppe a la afghan... #1

Nu er der valgt garn til næste STORE projekt:



Jeg vil i gang med at lave et nyt tæppe til min sofa, og det skal laves af store kvadrater, som alle skal være helt forskellige. Hvert kvadrat skal måle omkring 30 x 30 cm, og jeg vil kombinere felterne med både strik og hækling efter lyst.

Tæppes skal være stort og primært holdes i de blålige/petroleumsfarver, som jeg her har fundet frem, og så vil jeg bruge lidt pink til at sætte lidt spræl i det hele.
Lige nu er mit gæt, at jeg får brug for omkring 50 nøgler garn i alt - men vi må jo se :-)
Jeg tror, at belønningen skal være en ny sofa, når jeg en dag er færdig med tæppet :-)

Som du kan se, så er garnvalget en kombination af mange forskellige garnkvaliteter, men fælles for dem alle er, at de er af uld og kan tåle maskinvask på uldprogram. Strikkeprøver bliver vejen frem, og så må jeg regne mig frem til rette størrelse.



Det her tæppe har jeg haft i min kamerarulle i mange år, og jeg har altid drømt om at fremstille noget i samme stil. Det er derfor også det tæppe, som har inspireret mig til mit arbejde.
Stilen kaldes afghan, og lige netop dette tæppe er fremstillet af 20 forskellige designere, der hver har bidraget med en firkant, og sammen har de fået skabt dette fantastiske resultat:
Du kan læse mere om det her, og i linket finder du også opskrifter til felterne på billedet. (på engelsk)
Er du på Raverly, ligger der over hundrede forskellige billeder af tæppet i andre farver.
Tjek dem ud her.

Min plan er dog selv at designe tæppet, og til det vil jeg finde mine skønne hækle- og strikkebøger frem, og lave forskellige felter fra bøgerne. Første felt er ved at tage form i hovedet :-)



Hvis du har lyst til at se mine tæpper, som jeg tidligere har fremstillet, kan du finde dem her og her.

2 kommentarer:

  1. Sikke en fedt og spændende projekt, som du skal i gang med!
    Det lover rigtigt godt udfra de billeder, som du har linket til og lagt ind!
    Farverne passer rigtigt godt til hinanden.

    SvarSlet
  2. Tak :-)
    Jeg glæder mig også til at kunne vise billeder af lapperne :-)

    SvarSlet