lørdag den 7. december 2013

Nissefar og nissemor

Så er det endelig blevet tid til at vise disse skønheder frem.
Jeg kan ikke ligefrem sige, at de er nye, men jeg har selv fremstillet dem helt fra bunden til min eksamen i håndarbejde for nu 8 år siden, og hvert år nyder jeg deres selskab i min sofa.
Dukkerne er ret store - faktisk måler nissefar (uden hue) 82 cm, så de fylder lidt i sofaen...

Når man laver dukker, kan de laves på mange måder og med mange udtryk. For mange år siden lærte jeg at lave Steinerdukker, og det er nok derfra, jeg har fundet min inspiration til ansigterne. Jeg synes nemlig, at for mange detaljer, knapper eller "færdigkøbte" øje kan gøre dukkerne helt uhyggelige, og jeg kan bedst lide denne lidt mere neurale udtryksform.

Jeg har viklet et skelet af hegnstråd, som derefter er bundet ind med strimler fra et gammel lagen. Efterhånden som dukkerne havde rette størrelse, er de derefter polstret med uld, men man kunne sagtens have valgt noget pladevat i stedet. Jeg kan bare godt lide, at dukkerne hele vejen igennem er af naturmaterialer. (hmm - nok ikke hegnstråden - men så næsten det hele!)

Hudstoffet købes i hobbyforretninger, og tager man tøjet af dukkerne, har de en fin hud over det hele, hvilket jeg nok ikke ville gøre, hvis det ikke havde været en eksamensopgave...

Trøjen er også strikket i uldgarn, og jeg designede selv mønsteret og beregnede trøjens størrelse ud fra disse strikkeprøver.

En strikkeprøve kan være kedelig og føles som tidsspild, men særlig da jeg var ny strikker, brugte jeg det meget, eller når jeg går i gang med et større projekt.
Du strikker x antal masker på de pinde, som du forestiller dig, at du skal bruge til dit strikketøj. Se vejledningen på pakken og slå op derefter.
Når du har strikket 12-13 cm, kan du lukke af. Jeg har her på billedet vist med tråd, hvordan 10 x 10 cm bliver med denne garntype og disse pinde.
Nu tælles det antal masker og pinde, som du har lavet. Passer det med opskriften, kan du gå i gang. Passer det ikke, ja så må du lave en ny prøve med større eller mindre pinde.

Strikker man på rundpind, er ens strikkefasthed højst sandsynligt anderledes end at strikke frem og tilbage (en pind ret og en pind vrang).
Derfor skal du i stedet lave en prøve som denne:
Som du kan se, så er der mange løse ender her, og denne strikkeprøve er også en smule mere besværlig. Du skal kun strikke retmasker!
Du slår altså op som før, og strikker en pind ret.
Herefter klipper du garnet af, skubber maskerne tilbage på pinden og starter igen med en ny retpind.
På denne måde strikker du kun retmasker, og din strikkefasthed kan derfor sammenlignes med at strikke på rundpind.
I mit tilfælde med de her to strikkeprøver var min strikkefasthed nøjagtig den samme (21 masker på 27 pinde), men det er jo aldrig til at vide på forhånd.


Bukserne er syet i hørstof og med fast linning, lynlås og læg. De passer naturligvis perfekt på nissefar.

Strømperne er også af uldgarn, nemlig den garn der danner mønsteret i trøjen. Strømperne til denne nisse er en simpel tubestrømpe. Det vil sige, at i stedet for at strikke en hæl, så strikker du bare hele tiden 4m r og 4m vr. På hver omgang flyttes dette en tak, og på den måde opstår en snoning.
Jeg vil ikke anbefale dig strømpen til almindeligt brug, for den sidder ikke ordentligt pga. den manglende hæl, men som en hyggesok i sofaen er den meget perfekt, og så er det en god begyndermodel inden man tør at kaste sig over strømper med hæl.

Som du kan se på første billede, så har hun tabt sine sko, så jeg tror, at jeg må få fremstillet et par "rigtige" sokker til hende også. Vi kan ikke have, at hun sidder der og fryser :-)

Nissemors kjole er med usynlig lynlås i nakken. Også en detalje jeg kun har lavet til formålet. Normalt nissetøj ville jeg bare sy på dukken, for det skal jo i virkeligheden aldrig tages af:

2 kommentarer:

  1. Sikke et arbejde der ligger bag de fine nisser!

    Ja strikkeprøver er gode at lave. Mon ikke mange af os kan huske situationer, hvor vi burde have lavet en strikkeprøve :-D Selv om det tager tid er det tit nødvendigt. Jeg har til gode at lave sådan en prøve på strik på rundpind. Det har jeg faktisk aldrig hørt eller læst om, men så blev jeg så klog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, et kæmpe arbejde - men sådan er eksamen jo...;-)

      Det var også derfor, jeg valgte at lave nisser og ikke et eller andet "ubrugeligt", som jeg ikke ville have gavn af efterfølgende.
      Året rundt bor nisserne i min systue, for jeg kan ikke få mig selv til at lægge dem på loftet. Selvfølgelig får de så i december får lov at flytte ind i stuen :-)

      Slet