tirsdag den 4. februar 2014

Halsrør der varmer

Her er datteren med det fine halsrør, som hun er meget tilfreds med.
Det er et super hurtigt projekt at lave, hvis du skulle have lyst. Jeg har slået 170 masker op på pinde 5,5 med 2 tråde af tynd alpakka og så bare strikket glatstrikning derudaf. Ca. 3-4 cm fra kanten i begge sider har jeg lavet en omgang med hulmøster, men det kommer faktisk ikke rigtig til udtryk, når hun har det på, så det behøves ikke en anden gang.

Røret er blevet ca. 20 cm i bredden, og det passer fint med to omgang om halsen. Skulle det laves til en voksen, ville jeg nok slå 20 masker mere op, og så ville jeg nok også vælge en anden teknik, så røret ikke ruller så meget i kanterne.
Fx kan man lave strikkeopslagning, som er med til at forhindre dette, men man kan også efter 3 omgange lave en række med hulmønster og så efter endt arbejde kan man lave et lille ombuk, så der samtidig fremsår et lille mønster, som jeg lavede på en bamsekjole her.
Sidst kan man også strikke med moebius, som er den teknik, hvor man strikker/hækler fra midten og udefter og laver snoningen med det samme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar