onsdag den 10. juli 2013

Et hæklet betræk til puden


Min datter startede egentlig på dette pudebetræk for noget tid siden, men da hun er gået kold i det, valgte jeg at lave det færdigt for hende. Det tog faktisk kun lige en børnefødselsdag med familien, hvor vi alligevel sad og snakkede sammen...
Først har vi syet et betræk i en lys grøn farve til en pude:
Hernæst er der hæklet rundt i oldemorstern. De er så almindelige, at du efterhånden får dem smidt i nakken alle steder.
Jeg hækler på nål 4 og i Karismagarn fra Drops.
Starter med 6 lm og samler til en ring med 1km. Herefter 3lf (som 1. stm)+2stm, 3 lm, 3 stm. Så du ialt har 4 gange med stangmasker om ringen.
Hver gang en omgang er slut laver jeg lige 3 km hen til næste luftmaskebue. Her starter jeg igen med 3 lm + 2 stm, 1lm, 3stm osv. Hjørnerne består af 3 stm+3lm. MEGET LET. Alle kan finde ud af at lave sådan en.
Jeg hæfter altid ender undevejs, da jeg simpelthen hader at hæfte til sidst.

2. side af puden fik en lille detalje i opstarten.

Igen jeg jeg startet med 6 lm og har samlet med 1 km til en ring.
1. omgang består af 2stm+3lm ialt 8 gange.
2. omgang: 3stm, 1lm, stm i luftmaskebuerne fra 1. omgang.
3. omgang: Her starter de "rigtige" oldemorstern. Hækl kun i 1-maskeluftbuen og IKKE i 3-maske buen. Den er nemlig med at skabe den smukke blomst i stedet.

Sådan ser den færdige 2. side ud:

Og så skal puden da bare lige hækles sammen med en gang fastmasker:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar