lørdag den 19. januar 2013

Sweater med fair isle-strik

Så kom der endelig lidt mere af pindene herfra. Jeg kan godt mærke, at januar har gjort sit indtog, og dermed en del mindre tid til kreative sysler end juleferien tillod. Samtidig har jeg det jo med at have flere projekter kørende på en gang, og dermed går der længere mellem afsluttede projekter. Men her er den:


Denne sweater er dejlig varm og strikket i Eskimogarn. Den går på pinde 7 og 8, så det er hurtigt derudaf.
Når jeg strikker med to farver lægger jeg en farve om hver finger (pege og lange). Det gør det lettere at styre garnet, dog skal jeg koncentrere mig for ikke at få det for løst. Jeg har samme farve (grundfarven, her rød) tættest på pindene, da det skulle give den flotteste effekt. Hver gang jeg skal strikke over 4 masker i samme farve, griber jeg efter 2. farven (her den hvide) modsat end normalt. På en måde dannes der en lille usynlig lykke, som efterfølgende giver en flot bagside.



Teknikken kaldes fair isle, og dette link henviser til en strikkevideo på Drops hjemmeside. Jeg kan godt lide at se strikkevideoer, og især i weekenderne, hvor jeg altid vågner tidligt, ligger jeg nørdet nok og kigger tricks af. Det har lært mig mange teknikker, og hvis man ligesom mig bedst kan lide videoer med lyd, så er det selvfølgelig på youtube frem for Drops.
Denne teknik søger du med: Knitting og fair isle.

Jeg har fulgt denne opskrift, og kun med undtagelse, at jeg ca. 12 cm fra start har indtaget 2 masker i hver side, som lige inden mønsterstrikken igen er taget ud. Det gør blusen en smule faconstrikket, hvilket jeg foretrækker.

Nu har datteren bestilt en magen til - blot i turkis. Farven er desværre udsolgt pt, men jeg håber, at den hurtigt er klar igen, og så skal der nok komme flere billeder...

4 kommentarer:

  1. Anonym23.1.13

    Så dit indlæg på facebook og blev nysgerrig.
    Flotte ting du laver!
    Jeg har meldt mig som fast læser og "sat" dig på min blogliste.
    Kig endelig forbi mig, hvis du skulle blive nysgerrig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linette. Tak for ordene, og det glæder mig, at du vil kigge med :-)

      Slet
  2. Hold nu fast for en lækker trøje. Jeg er selv på begynderstadiet af strik med to farver, så glæder mig til at kunne præstere noget ligesom din sag her!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tyttetot. Tak for ordene, og det er bare om at kaste sig ud i det. Dette projekt var mit første trøjeprojekt som har kørt sideløbende med et par sokker i hønsestrik. Bare du holder garnet jævnt, så skal det nok blive fint.

      Slet