onsdag den 11. juni 2014

QR-koder på symaskinen

Jeg har leget lidt til min undervisning i håndarbejde.
Efter sommerferien kommer faget jo til at hedde håndværk og design, og jeg er spændt på, hvilke nye tiltag der skal ske.
En ting må dog være sikkert. Eleverne skal vel fortsat have mulighed for at lære at sy på symaskine (håber jeg da).
Jeg har nu undervist i mange år i faget, og hver gang der skal gang i en symaskine, så kan eleverne ikke huske, hvordan de nu skal tråde den.
Jeg ser egentlig mig selv som et tålmodigt menneske, og jeg har ikke noget imod at forklare tingene igen - og igen - og igen...
Men rent tidsmæssigt kan det være en udfordring, og derfor har jeg nu fundet på at sætte QR-koder på alle symaskinerne i mit lokale.

Og eleverne er ret vilde med det...
Nu sidder der en kode for oven på maskinen, som selvfølgelig linker til en video på youtube med hvordan eleven skal tråde overtråden, og så sidder den anden QR-kode nede ved spolehuset, og den linker selvfølgelig til undertråden.
Jeg har sat dem fast med det plastik, som man indbinder bøger med, og det findes jo på enhver skole.

QR-kode til overtråd:

QR-kode til undertråd:


Kender du ikke selv til brugen af QR-koder, så kan jeg bare fortælle dig, at det er super let at lære. Jeg bruger en hjemmeside, som hedder MobiSticks, og her laver du et gratis login.
Inde på siden linker du så til din film eller pdf-fil eller hvad du nu vil have lavet kode på, og så wupti - og så har programmet lavet en kode til dig.
Den kan så printes ud, og så kan jeg anbefale dig at bruge ScanLife som scanner. (den kan tage rigtig mange forskellige typer af koder)

1 kommentar:

  1. Det er godt tænkt! Især hvis du har mange elever i håndarbejdsundervisningen. Det frigiver noget tid til anden hjælp.

    Vi har brugt koderne i anden sammenhæng, men denne her ide vil jeg give videre til de kolleger, der har faget.

    Jeg er spændt på, hvordan faget bliver efter sommerferien. Selv er jeg uddannet til at undervise i det, men har aldrig gjort det. På "min" skole kører man endnu et år på den gamle måde, fordi man ikke kan nå at implementere alle de nye tiltag, der ligger i den nye folkeskolereform.

    Tak for tippet!

    SvarSlet